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Kryptomagie

jAHR

2022

vERLAG

mikrotext

ISBn

978-3-948-631-23-9 (Taschenbuch)

978-3-948-631-24-6 (E-Book)

Buchcover
Design

Angerona Ambrasaitė

Yevgeniy Breyger sucht Beziehungen zwischen Reproduzierbarkeit und Originalität. In 20 Gedichten, als 20 Individuen mit Charakter und persönlicher Geschichte, ergründet er die Bedingungen für Zärtlichkeit, für Erinnern und Vergessen und für menschliche Spuren in fragiler Landschaft. In bildhafter, aber karger reduzierter Sprache lehnt er sich dabei an neueste Formen digitaler Kunst an und schafft dabei ein eigenes Kunstwerk aus 20 Teilen, das sich mal mehr, mal weniger bereitwillig zum Psychogramm der Gesellschaft zusammenfügt.

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Diese Buch hat mich erstmal in eine starke Irritation gestürzt. Im Grunde genommen ist fast alles daran rätselhaft. Nach mehrfachem Lesen habe ich mir plötzlich eingebildet, es handele sich in fast allen Fällen um irgendeine Form von Lebewesen. Aha, wir haben hier eine digitale Erschaffung der Welt in zwanzig blitzlichtartigen Visionen vielleicht, aber nein, es kommt zu anderen Gegenbewegungen, das sprechende Subjekt will in Ruhe gelassen werden. Das halte ich nicht für glaubwürdig, dass hier jemand in Ruhe gelassen werden will. Es wird ja etwas gesetzt. Diese Kryptomagie, das Kryptopoem, steht in der Tradition des verborgenen Sprechens.

michael braun,

deutschlandfunk

Cryptomagic

jAHR

2022

vERLAG

mikrotext

ISBN

978-3-948631-26-0

Design

Angerona Ambrasaitė

Book cover

Yevgeniy Breyger examines the relationships between reproducibility and originality. He explores the conditions for tenderness, for remembering and forgetting, and for human trace in a fragile landscape in the shape of 20 poems – 20 individuals – each with its own character and personal history. In figurative, but scarce, reduced language, he leans on the latest forms of digital art and creates his own work of art composed of 20 parts, which sometimes more, sometimes less willfully assembles into a psychogram of society.

Yevgeniy Breyger’s poems come across like a manual. Set on seemingly three-dimensional, stone-like surfaces, they raise their voices together, one after the other, meditatively, dreamily, with a bit of bizarre teasing.

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This book first threw me into a strong state of irritation. Basically, almost everything about it is mysterious. After reading it several times, I suddenly imagined that in almost all cases the poem was some form of living being. Aha, what we have here, is a digital creation of the world in twenty flashlight-like visions perhaps, but no, other counter-movements occur, the speaking subject wants to be left alone. I don’t find that credible: that someone wants to be left alone here. After all, something is being posited. This cryptomagic, the cryptopoem, continues the tradition of clandestine discourse.

michael braun,

deutschlandfunk

Bücher

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